Waarom huiswerkbegeleiding?

Naast mijn docentschap ben ik ook al 19 jaar mentor in de derde of vierde klas. Jongeren in de onder- en middenbouw zijn een kwetsbare groep. Ze moeten heel veel en tegelijkertijd willen ze ogenschijnlijk heel weinig.

Het lijkt wel alsof ze alleen geïnteresseerd zijn in zichzelf. Ze vermaken zich met sociale media op hun telefoon, spelen eindeloos spelletjes op hun (spel)computer, kijken films op Netflix en dan bij voorkeur met oortjes in en op hun kamer. Toch is dat gedrag niet vreemd te noemen, als je bedenkt dat tieners volop in ontwikkeling zijn. Zowel lichamelijk als geestelijk. Met name jongens gaan opeens heel snel groeien en dat alleen al kost enorm veel kracht. De overgang van kind naar volwassene gaat heel snel en daar bovenop wordt dan ook nog een verwachtingspatroon gecreëerd door hun omgeving.

Voor veel jongeren is school dan het laatste waar ze zin in hebben. De druk van toetsen, schoolexamens (PTA) en eindexamens neemt toe. De hakken gaan steeds meer in het zand. Hulp wordt afgeslagen en de stress neemt toe.

Het maken van huiswerk is meestal het eerste wat achterblijft of misgaat. Het lukte de jongeren in veel gevallen nog wel om de eerste paar jaar van de middelbare school met minimale inzet een gemiddeld resultaat te behalen. Nu komt het aan op vaardigheden die ze (nog) niet bezitten.

Ik wil de leerlingen graag helpen om deze studievaardigheden eigen te maken en ze voor te bereiden op keuzes tijdens hun leertraject. Hierbij is het maken van huiswerk in een prikkelarme omgeving de eerste stap om rust te creëren. Ik kan de leerling hulp bieden bij plannen van de taken en opdrachten.

Mocht er vervolgens nog extra hulp nodig zijn met betrekking op vakinhoud is dat ook bespreekbaar.

De hulpvraag is voor iedere leerling anders dus wordt er gewerkt volgens een persoonlijk begeleidingstraject binnen een groep van maximaal 12 leerlingen.